Ruta per la Via de Baix

• Per fer-la a peu.
  • Durada aproximada de 2 hores.

Si no volem tornar a Ogassa per la via de tornada (llegiu la ruta anterior, clicant aquí) sempre hi ha la possibilitat de fer el recorregut que feien les vagonetes fins al pla inclinat de la Meseta de Baix. L’únic inconvenient és que haurem de tornar pel mateix lloc.

Itinerari

En arribar a can Benet s’ha de seguir recte i no agafar una carretera, que creuarem. Hem d’anar a passar per sota de la casa anomenada can Sensiu, abans can Pitxorra, per creuar seguidament el torrent de la Coma o de coll d’Arc.

Ja som a les restes del que havia estat la fàbrica de ciment Balaguer, de la que encara se’n poden veure la xemeneia i els ensacadors (si seguim la ruta de la via de tornada, també en veurem més testimonis).

Davant la fàbrica, a l’entrada l’espai és més ample perquè era el punt en què s’ajuntaven els vagons de ciment amb els de carbó, camí de Toralles. Per seguir el trajecte de la via a l’alçada de la fàbrica cal agafar el camí de la dreta; el de l’esquerra ens duria a can Benet i a la carretera que uneix Ogassa i Sant Joan de les Abadesses.

Tot passejant passarem per un indret en què predominen murs de pedra, de protecció del camí, i murs de contenció, que demostren com es treballava a l’època.

El següent punt d’interès pot ser les restes d’una barraca destinada al servei de manteniment de la via, i a poca distància, un dipòsit d’aigua. Més endavant trobarem un lloc on s’eixampla el camí, que correspon al punt on hi havia l’agulla per desviar les vagonetes fins a un bolquet que servia per abocar carbó a un tobogan metàl·lic i així facilitar el transport fins a la fàbrica de ciment Martín, per al consum d’aquesta fàbrica.

Seguim la caminada sorpresos per la qualitat del mur de contenció que ens queda a mà dreta i perquè a terra encara és possible detectar alguna travessa de fusta, testimoni del pas de les vagonetes per on nosaltres caminem. Estem arribant a la part final del recorregut i ens adonem que a un nivell superior ens queda la casa de frens de la Meseta de Dalt (per accedir-hi, val més seguir la ruta de tornada). Poc després de creuar per sobre un pont tindrem davant nostre les restes de la casa de la Meseta de Baix.

La caminada acaba en una gran esplanada, que era el lloc on coincidien els vagons de baixada amb els que pujaven, buits, des de Toralles. Els vagons buits es desenganxaven dels cables, més llargs, que sortien des de la casa dels frens de la Meseta de Dalt i passaven a estar enganxats a uns cables, més curts, que els feien pujar fins a la casa de frens, i d’aquí cap a Ogassa. Els vagons de baixada feien el procés a la inversa que els vagons buits i eren lligats a uns cables més llargs a fi de fer-los baixar pel pla inclinat, anomenat Meseta de Baix, fins a l’estació del ferrocarril de Toralles.