Ruta per la Serra Cavallera

• Es pot fer a peu o parcialment, amb vehicle de muntanya.
  • Durada aproximada de 6 hores.

Itinerari

Sortint de l’avinguda de les Mines, hem de seguir la carretera fins a trobar la cruïlla que permet anar a Sant Martí d’Ogassa o bé cap a Sant Martí de Surroca. Agafarem aquesta última, que queda a mà dreta, per passar pel veïnat de Surroca, del qual destaca l’església romànica.

Després seguirem fins a la casa de can Picola i poc després trobarem una cruïlla de camins; si agafem el de la dreta ens portarà a Camprodon, i el de l’esquerra és el que seguirem per anar a buscar el refugi de Montserrat (1570 m d’altitud), que es troba al paratge de la Gran Jaça.

Seguint la pista, ens situarem a un pas conegut com a coll de Pal (1775 m), des d’on enfilarem, sempre a peu, la carena de la serra Cavallera, la qual seguirem en direcció oest. El primer cim destacable que pujarem és el puig Estela (2007 m). Observem que des de la serra es veu una excel·lent vista sobre el municipi d’Ogassa i la vall de Ribes, en direcció nord.

Un segon pic del recorregut és el puig de Coma d’Olla (1930 m); baixant, arribarem a un pas conegut com a la Portell d’Ogassa. Des d’aquí es pot anar cap al cim del Taga, cap al municipi de Pardines, en direcció nord, o bé cap al sud, que serà el camí que agafarem. Ens aturarem a la font del Freixe, que proporciona aigua al poble, poc abans d’arribar al barri de sant Martí d’Ogassa, on hi ha una església romànica.

Continuant la pista forestal, passarem per sota el mas Bassaganya, a tocar la font de l’Adou, per sota els masos del Jonvar i can Camps, per anar a trobar la cruïlla on hem iniciat el recorregut.